De opleiding is opgebouwd rond vier hoofdthema’s:
1. Achtergrond en context van nieuwkomers
	- Verkennen van het beroepsbeeld van een specialist nieuwkomersonderwijs.
 
	- Begrip van diverse achtergronden van nieuwkomers en toepassing in de onderwijspraktijk.
 
	- Herkenning van signalen van trauma en begrip van de impact op het leerproces.
 
	- Toepassing van pedagogische competenties voor een veilige leeromgeving.
 
	- Adequate respons op traumatische ervaringen en ondersteuning bieden.
 
2. Taalontwikkeling en onderwijs
	- Integratie van meertaligheid in het onderwijs.
 
	- Begrip van theorieën en literatuur over woordenschatonderwijs.
 
	- Integratie van woordenschat in krachtige leeromgevingen.
 
	- Inzicht in theorieën en literatuur over lees- en spellingsvaardigheden.
 
	- Geavanceerde strategieën toepassen voor lezen en spellen.
 
	- Kennis van theorieën over luister- en spreekvaardigheden.
 
	- Toepassing van geavanceerde strategieën voor luisteren en spreken.
 
3. Specifieke behoeften van nieuwkomers
	- Begrip van uitdagingen in de eerste periode voor nieuwkomers.
 
	- Begrip van specifieke leerbehoeften van jonge nieuwkomers.
 
	- Organisatorische competentie voor een gestructureerde leeromgeving.
 
	- Begrip van specifieke leerbehoeften van oudere nieuwkomers.
 
	- Competentie in samenwerken in een team voor implementatie van taalbeleid.
 
	- Begrip van het belang van ouderbetrokkenheid.
 
	- Competentie in samenwerken met ouders en externe betrokkenen.
 
4. Professionele ontwikkeling
	- Ontwikkeling van reflectief vermogen.
 
	- Competentie in systematische evaluatie en verbetering van professionele praktijk.
 
	- Creatie van een krachtige leeromgeving voor nieuwkomers.
 
	- Integratie van verworven kennis en vaardigheden in praktijkcontexten.
 
	- Bespreking van individuele en collectieve ervaringen.