Leerkrachten en schoolteams in beweging: autonomie van leerlingen stimuleren

Autonomie is niet voor niets een van de basisbehoeften die voorwaardelijk zijn om te kunnen leren. Onze maatschappij biedt steeds meer ruimte aan mensen om zelf de touwtjes in handen te nemen. Daarom is het belangrijk dat leerlingen op de basisschool al leren dat hun ideeën en keuzes ertoe doen én hoe zij weloverwogen tot deze ideeën en keuzes kunnen komen. Een onderwijscontext die bij uitstek een beroep doet op de autonomie van leerlingen is het vernieuwingsonderwijs. Daaronder vallen bijvoorbeeld dalton-, jenaplan-, montessori- en unitscholen, maar ook ervaringsgericht of ontwikkelingsgericht onderwijs. Om leerlingen op een passende manier te begeleiden bij de keuzes die zij maken binnen deze onderwijsconcepten, hebben leerkrachten bijzondere vaardigheden nodig die zij niet alleen individueel maar ook als team ontwikkelen.

In deze werkplaats leer je hoe je leerlingen kunt stimuleren in hun autonomie, wat binnen verschillende onderwijsconcepten verwacht wordt van de autonomie van leerlingen en hoe verschillende professionals binnen een schoolteam kunnen werken aan een gedeelde visie op het stimuleren van autonomie bij leerlingen.  Als je nieuwsgierig bent naar hoe je kinderen kunt helpen zich te ontwikkelen tot creatieve, eigenwijze denkers die hun eigen keuzes kunnen en durven maken, past deze werkplaats bij jou.

Contact

Neem contact op met Nienke van Gog of Rosanne Hebing voor meer informatie over de werkplaats 'Autonomie van leerlingen stimuleren'.