Wij staan er samen voor, dat geeft kracht!

Het is dinsdagmiddag. Groep 5 is naar de gym en ik bereid alvast het een en ander voor. Vanmiddag staat begrijpend lezen op het programma. Terwijl ik naar het kopieerapparaat loop hoor enorm veel kabaal uit het lokaal van groep 7 komen. Ik verlaag mijn tempo en loop langs het lokaal. Terwijl ik het lokaal inkijk, maak ik oogcontact met juf Ilona. Zonder dat wij verbaal communiceren weet ik direct wat ze bedoelt: ze heeft steun nodig. Ik loop rustig het lokaal binnen. Niet om te vertellen dat iedereen naar juf Ilona moet luisteren of om zelf te schreeuwen naar de kinderen. Rustig baan ik mij een weg door de klas naar juf Ilona en neem plaats aan haar zijde. ‘Juf Ilona, er is een telefoontje in de personeelskamer.’, zeg ik. Juf Ilona snapt direct de hint en loopt de klas uit. Ze neemt een kwartiertje de tijd voor zichzelf. Als ze even later terugkomt zijn de kinderen aan het werk en loop ik weer naar buiten.

Wat betekent dit voor mij?

·        Ik leg aan het begin van het jaar (informeel) contact met álle ouders.
·        Ik vorm met anderen en supportteam voor het kind en blijf hierin investeren.
·        Ik zie met anderen op één lijn (gedragsverwachtingen, grenzen, aanspreken).
·        Ik spreek open en transparant met anderen over moeilijkheden die ik ervaar. 
·        Ik vraag steun aan anderen door concreet aan te geven wat ik nodig heb.
·        Ik benut deskundigheid van anderen (ouders, collega’s).
·        Ik bied collega’s steun om in haar/zijn eigen kracht te komen (zoals: naast iemand komen staan).
·        Ik geef samen met collega’s aanwezigheid vorm (zoals: samen op het plein).
·        Ik spreek álle leerlingen aan, ook als ze niet in mijn groep zitten.

Video bekijken?

Aan de slag?

Meer weten?

Boek: Handel Geweldloos 9 aanraders - Ilse van den Heuvel & Colette Montens. 
Boek: Geweldloos verzet op school - Wil van Nus pagina 84 t/m 94. 
Artikel: Professional vanuit je hart 
Artikel: Overig (nog aanpassen)