Persoonlijke leerroute

Het onderwijs waarbinnen studenten hun persoonlijke leerroutes vormgeven, is gebaseerd op zeven bouwstenen: Studenten werken aan authentieke vraagstukken die nieuwsgierig maken en ruimte bieden aan experimenten en ontwerpen. Het nieuwe curriculum stimuleert het eigenaarschap en de zelfsturing van de studenten. Door samenwerking en coaching worden studenten in de gelegenheid gesteld te leren en te ontwikkelen in een netwerk bestaande uit werkveldpartners en docenten van Iselinge Hogeschool. Het leren is een actief proces waarin succeservaringen worden opgedaan, maar ook fouten worden gemaakt en opgedane kennis gedeeld wordt, ondersteund door een flexibele leerruimte met een ontwikkelingsgerichte beoordeling.

Projectinformatie

Thema:
Onderwijsdifferentiatie
Looptijd project:
2019-2024
Totale kosten:
€ 336.078,-
Projectleider:
Gerdo Velthorst, gerdo.velthorst@iselinge.nl

Iselinge Hogeschool is in 2017 gestart met de ontwikkeling en invoering van een nieuw curriculum dat gebaseerd is op de uitgangspunten van het instellingsplan 2017-2021. In studiejaar 2019-2020 zijn jaar 3 en 4 van dit nieuwe curriculum geïmplementeerd (opleidingsfasen werkplekbekwaam en startbekwaam). De vernieuwing wordt in de komende jaren uitgewerkt voor jaar 1 en 2 van de opleiding. In 2022 wordt het vernieuwde curriculum van jaar 2 geïmplementeerd en in 2024 het curriculum van jaar 1.

Met het project wordt een flexibel en uitdagend curriculum ontworpen en geïmplementeerd in alle leerjaren waarin de persoonlijke leerroutes van studenten centraal staan. Doelstelling is om in 2024 de persoonlijke leerroute van de studenten op basis van evaluaties optimaal te hebben ingeregeld.

In het project is de vraag leidend:

  • Op welke wijze kan Iselinge Hogeschool het werken met persoonlijke leerroutes in het curriculum het beste vormgeven, ontwikkelen en uitvoeren?
  • In 2021 is het vernieuwde curriculum van jaar 3 en 4 operationeel.
  • In 2022 is het vernieuwde curriculum van jaar 2 operationeel. 
  • In 2024 is het vernieuwde curriculum van jaar 1 operationeel. 
  • De mogelijkheden voor gepersonaliseerd leren zijn verbeterd.
  • Het portfolio wordt op een nuttige manier gebruikt in de studentreis van studenten, bij het oriënteren, plannen, leren, evalueren en waarderen. 
  • Een aantal nieuwe (digitale) toetsvormen, passend bij een curriculum waarin studenten meer ruimte hebben, zijn uitgevoerd en geëvalueerd.
  • In 2024 is een advies over verdere flexibilisering van de opleiding opgesteld.

Het project loopt door tot 2024 om voortdurende verbetering, feedback en doorontwikkeling van het beoogde en gerealiseerde curriculum te garanderen en borgen.