Professionalisering blended learning

Binnen Iselinge Hogeschool wordt leertechnologie al op redelijk grote schaal binnen het onderwijs ingezet. Een groot aantal docenten zet ICT in tijdens de les, bijvoorbeeld om actief leren te bevorderen. Leertechnologie wordt echter nog nauwelijks doelbewust ingezet om de ambities van Iselinge Hogeschool op het gebied van flexibilisering of zelfgestuurd leren mee vorm te geven. Zo wordt de elektronische leeromgeving #OnderwijsOnline vooral ingezet voor het verstrekken van informatie en nog beperkt voor leren.
Iselinge Hogeschool kiest niet voor volledig online leren, als het gaat om het gebruik van ICT in het onderwijs, maar om een mix van online leren op afstand en leren tijdens bijeenkomsten: blended learning. Een belangrijk model voor blended learning is het 3L-model. Dit model houdt integraal rekening met drie locaties waar geleerd wordt te weten school, online en op de werkplek. In het curriculumontwerp van de curriculumvernieuwing is al voorgesorteerd op het gebruik van het 3L-model. 

Projectinformatie

Thema:
Verdere professionalisering van docenten
Looptijd project:
2020-2022
Totale kosten:
€ 26.600,-
Projectleider:
Gerdo Velthorst, gerdo.velthorst@iselinge.nl

Studenten hebben ten aanzien van blended learning opgemerkt dat de digitale leeromgeving onvoldoende wordt benut en zien kansen in docentprofessionalisering. Met dit project versnellen we het gebruik van de digitale leeromgeving ter bevordering van actief leren en het ondersteunen van de persoonlijke leerroutes van studenten. 

Met dit project versnellen we het gebruik van de digitale leeromgeving bij de realisatie van blended learning en de implementatie van het 3L-model.

In de uitvoering van het project staat de volgende vraag centraal:

  • Op welke wijze kan de digitale leeromgeving ingericht en gebruikt worden zodat deze de studentreis van een student ondersteunt en het leren op verschillende plaatsen elkaar gaat versterken?
  • In 2018 zijn door een extern deskundige ontwerpprincipes opgesteld voor de realisatie van blended learning en het gebruik van digitaal lesmateriaal in de modules;
  • In 2019 is voor elke module in het nieuwe curriculum van jaar 3 en 4 een digitale leeromgeving uitgewerkt die de studentreis ondersteunt;
  • In 2020 zijn in 50% van de modules instructieonderdelen zoals voorkennis activeren, demonstreren, gespreid oefenen) online uitgewerkt;
  • In 2020 worden digitale componenten (denk aan een forum en gedeelde documenten) in de leeromgeving gebruikt die de interactiviteit tussen student, werkplek en docent vergroten en waarbij de input van de onlineactiviteiten ten goede komen aan de face-to-face ontmoetingen op de hogeschool. Docenten worden hierin getraind.
  • Vanaf 2021 wordt in elke module video-technologie gebruikt bij het online aanbieden van lesonderdelen (zoals instructievideo’s). Docenten zijn hierin getraind.