Hoogbegaafde kinderen kunnen tot excellente prestaties komen. Dit vraagt echter wel van leerkrachten dat ze weten hoe ze hoogbegaafdheid (in de onderbouw) kunnen sigenaleren en wat deze leerlingen nodig hebben om 'tot leren' te kunnen komen. Er is vrij veel kennis voor handen met betrekking tot didactische aanpassingen, maar de ontwikkeling van (hoog)begaafde kinderen vraagt meer van leerkrachten dan het – simpelweg – aanbieden van complexere taken. Naast het bieden van cognitieve uitdagingen, wordt ook het belang van het zien en begrijpen van de zijnskenmerken van de kinderen onderstreept. Dit vraagt om een pedagogisch sensitieve leerkracht. Op deze website vind je informatie over de zijnskenmerken en daarbij behorende behoeften van (hoog)begaafde kinderen. Tevens vind je er tips en tools om met deze doelgroep aan de slag te kunnen en een zelfscan met betrekking tot jouw eigen leerkrachthandelen.
Melline Vooijs-Huiskamp is pedagogiek docent-onderzoeker op Iselinge Hogeschool.