Veilig leren en groeien: praktische inzichten voor onderwijs aan nieuwkomers en kwetsbare leerlingen

Datum van verschijnen: 18-12-2025

Veiligheid als basis voor leren

In Veilig voelen, goed leren benadrukt Pascal Tijdink hoe essentieel een gevoel van veiligheid en voorspelbaarheid is voor het leerproces van kinderen. Leerlingen die stress of ingrijpende ervaringen hebben meegemaakt, richten zich eerst op overleven in plaats van leren, waardoor een veilige leeromgeving de eerste voorwaarde is voor ontwikkeling. Tijdink geeft praktische tips voor leerkrachten om verbondenheid te creëren, zoals persoonlijke begroetingen, visuele dagprogramma’s en duidelijke routines, én om een rustplek en relatiegerichte benadering te integreren in de klas.

Taalontwikkeling van nieuwkomers

In Taalontwikkeling van nieuwkomers deelt Tijdink concreet toepasbare methoden om kinderen met Nederlands als tweede taal (NT2) effectief te ondersteunen. Het artikel beschrijft hoe luisteren de basis vormt voor taalverwerving, en hoe activiteiten zoals voorlezen, spel en visualisaties deze ontwikkeling stimuleren. Vervolgens komen strategieën aan bod voor het bevorderen van spreek-, lees- en schrijfvaardigheid, met aandacht voor fases in taalverwerving, differentiatie en het belang van een veilige, rijke taalomgeving. Door geduld en zorgvuldige begeleiding kunnen NT2-leerlingen niet alleen de Nederlandse taal leren, maar ook hun zelfvertrouwen in de klas vergroten.

Praktische begeleiding van nieuwkomers in de klas

In Een nieuwkomer in de klas: wat moet je weten? biedt Tijdink een overzicht van de stappen om nieuwkomers succesvol te integreren binnen het onderwijs. Ze beschrijft het belang van een zorgvuldige intake, waarbij culturele achtergrond en praktische informatie worden meegenomen, én hoe voorspelbare structuur, buddy-systemen en visuele hulpmiddelen helpen om nieuwkomers te laten aansluiten. Ook wordt het belang van intensieve ouderbetrokkenheid onderstreept, waarbij taalbarrières en culturele verschillen worden meegenomen in de communicatie met ouders. Onderwijs van Morgen

Veilig leren en groeien: praktische inzichten voor onderwijs aan nieuwkomers en kwetsbare leerlingen

Contact

Pascal Tijdink

Pascal Tijdink is docent-onderzoeker op het gebied van onderwijs aan nieuwkomers en traumasensitief onderwijs.

Pascal Tijdink

Gerelateerde Producten