Honoursprogramma Iselinge Hogeschool

Voor wie meer uit de pabo wil halen!

Wil jij je verder verdiepen in het leraarschap, heb je een gezonde leerhonger en ben je klaar voor een extra uitdaging naast het reguliere curriculum? Iselinge Hogeschool biedt een honoursprogramma aan voor ambitieuze pabo-studenten (voltijd én deeltijd) die zich willen ontwikkelen tot de excellente en innovatieve leerkrachten van de toekomst.

Wat ga je leren?

In dit driejarige programma (14 studiepunten) krijg je de ruimte om je talenten te versterken en je te verdiepen in actuele thema's op het gebied van pedagogisch sensitief handelen, toekomstvaardigheden en gelijke kansen & inclusiviteit. Je werkt in een kleine, gedreven groep studenten en gaat onder begeleiding van een docent-onderzoeker in seminars in gesprek over literatuur, praktijkvoorbeelden en onderwijsinnovatie. Geen hoorcollege, maar actief onderzoeken, bevragen en bijdragen.

Plek van honoursprogramma in jouw studie

Het honoursprogramma betreft drie modules die extracurriculair draaien in jaar 2 t/m 4 en één module die onderdeel is van de themalijn in jaar 3 of 4. 

De honoursmodules

Jeugdcriminaliteit vanuit pedagogisch perspectief

Waarom belanden sommige jongeren op het verkeerde pad en wat kunnen opvoeders, leerkrachten en andere professionals doen om dat te voorkomen? In deze honoursmodule duik je in de wereld van jeugdcriminaliteit, niet vanuit straf of schuld, maar vanuit begrip en betrokkenheid. Je onderzoekt hoe je als (toekomstig) leraar pedagogisch sensitief én interprofessioneel kunt handelen: samen met anderen, maar met oog voor het kind achter het gedrag. We nemen daarbij het inspirerende idee van ‘medemenselijk opvoeden’ van Micha de Winter als leidraad: hoe kunnen we jongeren helpen om zich gezien, gehoord en gesteund te voelen, ook als ze dreigen af te glijden?

Moed vanuit multiperspectiviteit

Wat is moed eigenlijk? En betekent het voor iedereen hetzelfde? In deze honoursmodule duiken we in het thema moed – een begrip dat al eeuwenlang mensen inspireert, van oude sprookjes tot moderne Netflix-series. We onderzoeken hoe moed zich laat zien in verhalen, in onze maatschappij én in de klas. Aan de hand van kinderboeken en actuele media verkennen we verschillende vormen van moed: van opkomen voor jezelf tot durven twijfelen, van rechtvaardigheid tot kwetsbaarheid. We koppelen die inzichten aan (burgerschaps)doelen en leerlijnen: hoe kun jij als leerkracht kinderen helpen om moedig te zijn op hún manier, in hún wereld?

Curricula vanuit historisch perspectief

Wat kinderen op school leren lijkt vanzelfsprekend, maar hoe komt dat? In deze honoursmodule onderzoeken we hoe curricula door de eeuwen heen zijn gevormd: van kloosterscholen in de Middeleeuwen tot het moderne onderwijs van nu. Wie bepaalde (en bepaalt) wat kinderen moeten leren? En hoe weerspiegelen schoolvakken en lesinhouden de maatschappelijke waarden en trends van hun tijd? Je ontdekt hoe ideeën over kennis, opvoeding en burgerschap veranderen en je denkt kritisch na over de vraag: Wat zouden kinderen nú en straks eigenlijk moeten leren?

Kom ik in aanmerking?

Het honoursprogramma is bedoeld voor studenten die zich herkennen in eigenschappen als nieuwsgierigheid, optimisme, initiatief, leesplezier, creativiteit, maatschappelijke betrokkenheid en die hun studie zonder achterstand volgen. Bij afronding ontvang je naast je diploma een officieel honourscertificaat.

Het programma is kosteloos te volgen naast jouw bachelor.

Ervaringsverhalen

Het honoursprogramma is nieuw voor Iselinge Hogeschool, de ervaringen van het huidige programma moeten dus nog gevormd worden. Echter bood Iselinge Hogeschool tot een aantal jaren terug de academische pabo aan. Een studieroute op de pabo die ook gericht was op studenten die meer uit hun studie wilden halen en graag een excellente leerkracht wilden worden met meer carrièreperspectief. 

Deze alumni kunnen een inkijkje geven in wat een programma met extra onderzoeks- en innovatievaardigheden kan bieden.

Imke

Ik heb naast de reguliere pabo het academische traject gevolgd. Na mijn afstuderen heb ik een aantal jaren als student-assistent gewerkt bij Iselinge Hogeschool, terwijl ik in deeltijd begon aan de master Educational Science and Technology aan de Universiteit Twente. Dankzij de extra modules die ik had gevolgd, had ik in mijn master wat voorsprong; dat scheelde behoorlijk!

Daarna stond ik zes jaar met veel plezier voor de klas op een jenaplanschool. Ik volgde de post-hbo-opleiding tot taalcoördinator en ben sinds 2021 officieel in die rol werkzaam. Die combinatie van werken in de praktijk en tegelijk verdiepen in onderwijsontwikkeling past perfect bij mij. Ik heb nog een jaar gewerkt als onderwijsexpert bij RID. Inhoudelijk was het boeiend, maar ik ontdekte dat een kantoorbaan niet bij mij past — ik miste de dynamiek van de school. Gelukkig kon ik bij een nieuwe stichting én een nieuwe school instappen én mijn rol als taalcoördinator behouden.

Nu combineer ik het beste van alles: ik sta voor de klas, ben taalcoördinator én werk sinds twee jaar als primor. Juist die mix van rollen maakt mijn werk uitdagend en afwisselend. Het academische programma gaf me het vertrouwen, de brede blik en de extra vaardigheden om zulke stappen te kunnen zetten. Als je jezelf later meer ruimte in je loopbaan wilt geven, is zo'n programma echt een enorme verrijking.

Eline

Tijdens mijn pabo-opleiding koos ik voor een uitdagingsprogramma - toen heette dat de academische pabo. Nu, een paar jaar later, pluk ik daar elke dag de vruchten van. Ik werk als leerkracht op Kindcentrum Oersprong, maar heb de afgelopen jaren daarnaast bij Malmberg leerlijnen ontwikkeld voor TaalActief 5, ben juniordocent geweest op Iselinge Hogeschool én heb in deeltijd de master Onderwijswetenschappen afgerond.

Wat het extra programma mij vooral bracht, is het vermogen om afstand te nemen en het grotere geheel te blijven zien. Bij Malmberg en Iselinge Hogeschool kwam die onderzoekende houding direct van pas, maar ook in mijn werk als basisschoolleerkracht merk ik dat ik kritischer kijk en gerichter keuzes maak, ook in de 'alledaagse' taken. 

Het mooiste is dat het deuren opent buiten de klas. De pabo leidt je op voor een specifiek beroep, maar het academische programma geeft je net dat extra zetje om breder inzetbaar te worden. Als je twijfelt: ga ervoor. Het vraagt wat tijd, maar het levert je een stevige professionele basis én nieuwe kansen op.