Je krijgt allerlei praktische ideeën voor de inrichting van je leeromgeving en het ontwikkelen van je klassenmanagement, zodat hiervoor ook tijd en ruimte ontstaat. In de tweede helft van de opleiding onderzoek en ontdek je verder hoe je aan de hand van de taak je onderwijs zo kunt ontwerpen en uitvoeren, dat er een samenhangend (thematisch) aanbod ontstaat waar kinderen zich mede eigenaar voor voelen. We reiken je in deze opleiding theoretische kaders met concrete uitwerkingen in de praktijk aan én zijn erop gericht je persoonlijk te begeleiden in je ontwikkeling als vernieuwingsleerkracht. Na iedere bijeenkomst heb je een concreet idee waar je tussen de bijeenkomsten door mee aan het werk kunt. Zo leer je al doende - passend bij jouw context - skills ontwikkelen hoe dit vernieuwende onderwijs te realiseren en onderbouwen.
Deze opleiding onderscheidt zich door de persoonlijke aandacht waarbij jouw praktijksituatie centraal staat. Tijdens de netwerkbijeenkomsten krijg je nieuwe kennis van vernieuwingsonderwijs om deze vervolgens weer toe te kunnen passen in de praktijk. Verschillende doelgroepen (PO-, VO- en MBO-leerkrachten, onderwijsassistenten, onderwijsondersteuners, schoolleiders en pabo-studenten) volgen samen de opleiding, waardoor je het vernieuwingsonderwijs vanuit verschillende perspectieven leert kennen.