Inhoud van de vier bijeenkomsten:
1. Waarderen en begrijpen van professionele rollen
We onderzoeken hoe je de professionele rollen en verantwoordelijkheden binnen jouw team beter leert waarderen en begrijpen. Wat vraagt dit van jou als KC’er of IB’er? Welke vorm van leiderschap past hierbij en hoe geef je daar op een krachtige manier woorden aan?
2. Effectieve communicatie en het overbruggen van verschillen
Je ontwikkelt vaardigheden om effectief te communiceren en te onderhandelen. Hoe overbrug je verschillen in professionele visies of persoonlijkheden? Hoe bereik je consensus over bijvoorbeeld de aanpak van een kind, de begeleiding van een leerkracht met een hulpvraag, of bij intervisie en collegiale consultatie?
3. Bouwen aan duurzame, professionele relaties
Je leert hoe je duurzame samenwerkingsrelaties opbouwt, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Wat vraagt dit van jou tijdens bijvoorbeeld een klassenbezoek, een groeps- of leerlingbespreking of een intervisiemoment?
4. Zorgzaam leiderschap en professionele identiteit
Je ontwikkelt een vorm van leiderschap die gericht is op het motiveren van collega’s, het versterken van hun kwaliteiten en het stimuleren van groei en ontwikkeling — met de zorg voor het kind als uitgangspunt. Wat vraagt dit van jouw communicatie, waardering en reflectie op je eigen professionele identiteit?