Verdiepingsdagen specialisten hoogbegaafdheid

Ben jij een specialist hoogbegaafdheid en heb je behoefte aan verdieping van je kennis en het verbreden van je netwerk? Kom dan naar de verdiepingsdagen.

Deze verdiepingsdagen bestaat uit drie thema's, ieder verdeeld over twee verdiepingsdagen van 10.00-16.00 uur. 

  • Emotionele Intelligentie bij hoogbegaafdheid  
  • Trauma en hoogbegaafdheid 
  • Het derde thema volgt nog. De data hiervan zijn 19 mei en 9 juni. 

 

Waar & wanneer

Waar | Iselinge Hogeschool, Doetinchem

Wanneer | op dinsdag

Praktische informatie

Prijs
€ 775 per tweedaagse

Duur
Twee dagen van 10.00 tot 16.00 uur

Startdatum
4 november 2025

Vragen?
Contactpersoon Anouk Mulder. Mail naar professionalisering@iselinge.nl

Thema 1: Emotionele Intelligentie bij hoogbegaafdheid

Emotionele intelligentie (EI) gaat over het kunnen herkennen, begrijpen en beheren van je eigen emoties en die van anderen. Het houdt in dat je emotionele kennis effectief kunt gebruiken in je dagelijks leven, bijvoorbeeld bij het oplossen van problemen en in je interacties met anderen. Bij hoogbegaafde kinderen kan emotionele intelligentie een bijzondere dynamiek laten zien, met zowel kansen als uitdagingen.

Doelen van deze tweedaagse:

  1. Identificeren van signalen van emotionele en sociale uitdagingen bij hoogbegaafde kinderen.
  2. Trainen van effectieve communicatie- en interventietechnieken die de emotionele intelligentie van hoogbegaafde kinderen bevorderen.
  3. Het aanreiken van methoden om een ondersteunende leer- en leefomgeving te creëren.
  4. Deelnemers in staat stellen om plannen en strategieën te ontwerpen

Deze tweedaagse kan een krachtig platform bieden om het bewustzijn te verhogen,
vaardigheden te ontwikkelen om de unieke behoeften van hoogbegaafde kinderen te
ondersteunen, zodat zij zowel op emotioneel als academisch vlak kunnen floreren.

Emotionele Intelligentie en Hoogbegaafdheid

  • Introductie tot emotionele intelligentie (EI)
  • Het belang van EI voor hoogbegaafde kinderen
  • Uitdagingen op het gebied van EI waar hoogbegaafde kinderen vaak mee te maken hebben

Sociaal-emotionele behoeften van hoogbegaafde kinderen

  • Sociale uitdagingen: vriendschappen, leeftijdsgenoten en isolatie
  • Emotionele intensiteit en sensitiviteit
  • Perfectionisme en faalangst

Interactief gedeelte

  • Case studies en groepsdiscussies
  • Creatieve verwerking om verschillende scenario’s te verkennen
  • Het delen van ervaringen en strategieën
  • Praktische opdrachten voor in de klas.

Ondersteunende strategieën

  • Communicatietechnieken
  • Het creëren van een stimulerende leeromgeving
  • Het belang van autonomie en gepaste uitdagingen
  • Contact met de eigen gevoelswereld.
  • Emoties begrijpen en herkennen.
  • Leerstijlen en -voorkeuren.
  • Differentiatie in het onderwijs
  • Sociaal-emotioneel leren (SEL) in het curriculum integreren

Het ontwikkelen van emotionele intelligentie

  • Praktische oefeningen en activiteiten voor het ontwikkelen van EI
  • Mindfulness en coping strategieën voor stressmanagement
  • Het bevorderen van empathie en sociale vaardigheden

Plan van Aanpak en Evaluatie

  • Evaluatiemethoden voor het meten van emotionele en sociale groei
  • Afronding

Data:

Dinsdag 10.00-16.00 uur

Eerste dag: 4 november 2025

Tweede dag: 18 november 2025

 

 

 

Thema 2: trauma en hoogbegaafdheid

Bij hoogbegaafde kinderen zie je als reactie op stress ook vaak aanpassingsgedrag ontstaan. Kinderen die lange tijd ‘please’  gedrag laten zien zonder dat dit opgemerkt wordt, worden niet gezien in hun behoeften waardoor ook trauma kan ontstaan. Bij hoogbegaafde kinderen komt het vaak voor dat ze zich in een omgeving bevinden die ze als overweldigend en stressvol ervaren. Ze voelen zich niet gezien, hun gedrag wordt niet goed begrepen of ze worden afgeremd in hun cognitieve ontwikkeling. Door de sterke gevoeligheid komt dit alles ook nog eens extra binnen.
Hoogbegaafde kinderen zijn daarom kwetsbaarder voor het ontwikkelen van trauma zoals bijvoorbeeld schooltrauma. Trauma kan een diepgaande impact hebben op het welzijn van een kind, en hoogbegaafde kinderen kunnen op unieke wijzen getroffen worden door en reageren op traumatische ervaringen.

  • Inleiding tot Hoogbegaafdheid en Trauma
  • Signalen en Symptomen van trauma bij hoogbegaafde kinderen
  • Identificeren van gedragingen en emotionele signalen die kunnen wijzen op trauma.
  • Bespreken van asynchrone ontwikkeling en hoe deze kan interageren met traumatische ervaringen.
  • Het belang van het onderscheiden van de uitingen van hoogbegaafdheid en de reacties op trauma.
  • De Impact van trauma
  • Diepgaande verkenning van hoe trauma cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling kan beïnvloeden.
  • Eerste Hulp bij trauma
  • Therapeutische Benaderingen voor hoogbegaafde kinderen met trauma
  • Overzicht van effectieve therapeutische modaliteiten (bijv. cognitievegedragstherapie, speltherapie, EMDR).
  • Specifieke overwegingen en aanpassingen voor het werken met hoogbegaafde kinderen.
  • Het creëren van een ondersteunende omgeving
  • Strategieën voor ouders, scholen, en zorgprofessionals om een veilige en ondersteunende omgeving te creëren.
  • Het belang van samenwerking tussen gezin, school, en zorgverleners.
  • Methoden en tips voor school en leerkrachten om veerkracht en herstel bij hoogbegaafde kinderen te bevorderen.
  • Het ontwikkelen van persoonlijke en sociale competenties om toekomstige uitdagingen aan te gaan.

Data:

Dinsdag 10.00-16.00 uur

Eerste dag: 3 maart 2026

Tweede dag: 17 maart 2026