Monitoren van de studentreis

Iselinge Hogeschool wil de inrichting en vordering van het individuele leerproces beter monitoren door beschikbare digitale informatie te bundelen en toegankelijker te maken voor studenten en docenten. Een faciliteit die er altijd is waar studenten een beroep op kunnen doen. Bedoeld voor ondersteuning bij het ervaren van knelpunten, maar ook voor het inzichtelijk maken van mooie prestaties. 

Projectinformatie

Thema:
Studiesucces
Looptijd project:
2019-2024
Totale kosten:
€ 122.500,-
Projectleider:
Kevin Kettering, kevin.kettering@iselinge.nl

Centraal in dit project staat dat de studenten aangeven behoefte te hebben aan de mogelijkheid een beroep te doen op begeleiding inzake studievoortgang.  Iselinge Hogeschool wil de begeleiding van studenten zo goed mogelijk afstemmen op de brede talentontwikkeling en het eigen leerproces van de student. Dit vereist dat studenten en studentbegeleidingsteams de juiste informatie en geschikte instrumenten hebben. 

Met dit project worden beschikbare data uit learning analytics tools ingezet voor het actiever monitoren en bijsturen van de individuele studentenreis door studenten en docenten. Dit stimuleert de zelfsturing van de studenten.

In de uitwerking staan de volgende vragen centraal:
•    Hoe kunnen data uit learning analytics tools bijdragen aan het beter monitoren van de individuele studiereis?
•    Hoe kunnen deze data toegankelijk gemaakt worden voor studenten en docenten?
•    Hoe kunnen deze inzichten ingezet worden voor het verbeteren van de studievoortgang voor studenten? 
•    Hoe kunnen de potentiële uitvallers vroegtijdig geïdentificeerd worden met gebruik van deze data?
 

  • In 2021 zijn de beschikbare learning analytics tools samenhangend in beeld gebracht en is duidelijk welke beginwaarde daaraan toegekend kan worden voor het monitoren van de studentenreis;
  • In 2021 wordt bij een beperkte groep studenten en studiecoaches onderzocht hoe beide groepen learning analytics tools gebruiken en aan welke informatie men meer/minder behoefte heeft:
  • In het schooljaar 2022-2023 wordt een pilot Beter Monitoren van de studiereis met gebruik van learning analytics tools opgezet en uitgevoerd onder een kleine groep 1e jaarsstudenten;
  • In 2024 wordt o.b.v. de uitkomsten van de pilot een plan van aanpak opgesteld ter verbetering van het monitoren van de studentenreis;
  • In 2024 wordt o.b.v. de uitkomsten van de pilot een plan van aanpak opgesteld zodat de voor studenten relevante informatiedata wordt ontsloten zodat hij/zij beter in positie wordt gebracht om de eigen leerroute en ontwikkeling vorm te geven.
  • In 2024 is het gebruik van data uit learning analytics tools in de PDCA-cyclus gepositioneerd als nieuwe kwaliteitstool.