Leergang basisvaardigheden taal

Taal is de sleutel tot leren. Of het nu gaat om een kleuter die zijn eerste woordenschat opbouwt, een leerling uit groep 4 die leert schrijven of een bovenbouwleerling die een mening leert verwoorden — de basisvaardigheden taal vormen het fundament onder hun ontwikkeling.

Met deze leergang versterk je als leerkracht je vakmanschap op het gebied van lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid. Je krijgt praktische handvatten, frisse inzichten en inspirerende werkvormen om je taalonderwijs in elke groep doelgericht en betekenisvol vorm te geven.

Of je nu werkt in de onderbouw, middenbouw of bovenbouw: samen zorgen we voor krachtig taalonderwijs dat motiveert en ieder kind verder helpt.

Over de leergang

In zes bijeenkomsten van twee uur  versterk je als leerkracht je vakmanschap op het gebied van lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid.

Kies hieronder de leergang die past bij jouw groep.

Als leerkracht in groep 1 en 2 weet je hoe snel kleuters zich ontwikkelen. Juist in deze cruciale fase leg jij de basis voor de basisvaardigheden taal: spreken, luisteren en beginnend lezen en schrijven. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw taalaanbod écht effect heeft? Dat gesprekken betekenisvol zijn? Dat kinderen spelenderwijs ontdekken hoe taal werkt?

In deze leergang krijg je concrete handvatten om:

  • rijke mondelinge interactie te stimuleren.

  • de lees- en schrijfontwikkeling aan te wakkeren.

  • spel en de basisvaardigheden taal naadloos met elkaar te verbinden.

Voor wie? Leerkrachten in groep 1-2 die doelgericht en spelenderwijs willen werken aan de basisvaardigheden taal van hun leerlingen.

Resultaat? Jij weet hoe je de taalontwikkeling van kleuters stevig ondersteunt.

In groep 3 tot en met 5 maken leerlingen een enorme ontwikkeling door in de basisvaardigheden taal: lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid. En jij staat daar middenin! Maar hoe zorg je dat je onderwijs echt beklijft? Hoe sluit je aan bij verschillende niveaus, zonder in te leveren op kwaliteit?

Deze leergang geeft je:

  • inzichten in effectief leesonderwijs dat inzet op dieper tekstbegrip en leesmotivatie.

  • handvatten voor functioneel, creatief en doelgericht schrijfonderwijs.

  • werkvormen die leerlingen actief laten debatteren, presenteren en samenwerken.

Voor wie? Leerkrachten in groep 3-4-5 die hun onderwijs in taalbasisvaardigheden krachtiger, leuker én effectiever willen maken.

Resultaat? Jij hebt frisse inzichten en praktische tools om ieder kind te laten groeien in taal.

In de bovenbouw worden de basisvaardigheden taal – lezen, schrijven en mondelinge taalvaardigheid – steeds belangrijker. Niet alleen voor taal, maar voor ál het leren. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met vertrouwen teksten begrijpen, hun gedachten helder opschrijven en zich mondeling durven uiten?

Deze leergang geeft je:

  • inzichten in effectief leesonderwijs dat inzet op dieper tekstbegrip en leesmotivatie.

  • handvatten voor functioneel, creatief en doelgericht schrijfonderwijs.

  • werkvormen die leerlingen actief laten debatteren, presenteren en samenwerken.

Voor wie? Leerkrachten in groep 6-7-8 die hun onderwijs in taalbasisvaardigheden naar een hoger niveau willen tillen.

Resultaat? Jij hebt frisse inzichten en praktische tools om ieder kind te laten groeien in taal.

Wordt nader bekend gemaakt.

Deze leergang zal worden aangeboden met zes bijeenkomsten per bouw.

De data kunnen bij incompany traject worden afgestemd. Neem hiervoor contact op met Marcia Kuipers via professionalisering@iselinge.nl.

Waar & wanneer

Waar | Iselinge Hogeschool, Doetinchem

Wanneer | volgt z.s.m. 

Praktische informatie

Prijs
€--,-- (nader bekend te maken)

Duur
6 bijeenkomsten per bouw van 2 uur 

Startdatum
Nader bekend te maken (bij voldoende aanmeldingen).

Vragen?
Contactpersonen: Marcia Kuipers
Mail naar professionalisering@iselinge.nl.